Saturday, 6 July 2013

Mencari CINTA yang hakiki.

*Dengan lafaz bismillah, ku mulakan bicara*

Assalamualaikum and may ALLAH bless you..
for the first time.. perubahan itu memang memerlukan pengorbanan. tak kiralah dari segi harta, perasaan, masa, hati dan macam-macam lagi la.

"ya Allah.. bosannya."
hmm.. kalau bosan-bosan macam ni kalau ada orang yang kita sayang disisi pasti bestkan? >_<
kalau orang yang kita sayang tu halal bagi kita, memangla best. malah  keseronokan bersamanya mampu membawa kesyurga. in syaa ALLAH...
tapi.., kalau sebaliknya? kebahagiaan yang tercipta hanya sementara. betulkan?
hehe..  " tanya diri, jawab sendiri " :P

** BOSAN?
sering hati mengungkapkan perkataan tersebut. sedangkan banyak perkara yang memberi manfaat kepada diri yang boleh dilakukan. 
sebagai contoh, berzikir, berselawat, bertadarus al-quran, menunaikan solat sunat dan membaca buku ilmiah yang mampu mengisi masa lapang malah, ianya mendekatkan diri ini pada sang Pencipta. ya Allah..
perasaan tu dapat dihilangkan jika kita bersamaNYA.. percayalah.

 

semakin dekat kita denganNya, semakin kita diuji.. dan kita terkadang sering lalai... betulkan? 
setiap dari kita pernah melakukan kesilapan dan kita tak pernah terlambat untuk berubah selagi nyawa masih dikandung badan.perubahan yang dilakukan haruslah berpihak kepada kebaikan. taklah dipandang hina oleh orang lain. betulkan?

namun, keadaan manusia zaman sekarang. lebih gemar menghukum dan membenci orang yang membuat dosa. sedangkan dalam ISLAM kita hanya diajar agar membenci kepada dosa bukan pada pelakunya.
jangan membenci kepada orang yang membuat dosa, kerna kita juga pernah buat dosa. tidak begitu? 
jadi tak perlu membenci malah kita mendoakan kebaikan buat dirinya juga diri kita.

**HIDAYAH?
dalam Firman Allah yang berbunyi: 
“Sesungguhnya engkau (Muhammad) tidak akan dapat memberi petunjuk kepada orang kamu kasih tetapi hanya Allah akan memberi petunjuk kepada sesiapa yang Dia kehendaki.” 
(Surah Al-Qasas ayat 56)
senyuman terpancar, ketengan hati terasa... 
ya Allah.. indahnya IMAN. takala hidayah datang menyeri kehidupan yang kelam. 

Hidayah tu milik Allah, Dia boleh beri kepada sesiapa yang Dia kehendaki. 
Mesti pernah sedetik perasaan kita berkata ingin berubah, suara hidayah yang berbisik-bisik agar kita berubah ke jalan Allah. jadi, bergantung kepada kita sama ada hendak berusaha untuk mendapatkannya ataupun sebaliknya. jadi buat lah pilihan terbaik. 

 
umat ISLAM perlu BIJAK. dan sebaik-baik ciptaan adalah manusia. 
 
**PERUBAHAN?
DIA masih sayangkan kita. teguhkan IMAN, tabahkan HATI.
dalam kehidupan, hatilah yang memimpin diri.. kalau hatinya gelap, maka rosaklah seseorang insan.

hati umpama sponge dengan pensil. hati yang lembut, pasti mudah untuk menerima segala nasihat dan mudah untuk melakukan perubahan. hatinya juga mampu memimpin diriNya. Manakala, hati yang keras sukar untuk menerima teguran malah suka menyalah diri orang lain.

" ya Allah..." sering bibir melafazkan kalimat suci itu. 
selawat dan zikir dialunkan bersama buat junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W.
dalam Al Qur'an Allah swt. berfirman: 
"Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikatNya bershalawat untuk Nabi. Hai orang-orang yang beriman, bershalawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya". 
(Surah Al-Ahzab ayat 56)
orang yang beriman bukan pada pakaian atau rupa parasnya. tapi pada HATInya. 
cukuplah berpakaian sederhana namun menutup aurat, mengikut syariat ISLAM. biarlah rupa paras tidak lawa dipandang manusia, asalkan indah dihadapan Allah seperti Bilal bin Rabah.
bertudung labuh tak semestinya tudung bulat bidang 60. pakai selendang pun takpe.. asalkan menutupi dada dan apa yang dituntut oleh islam. 

nak berfesyen? boleh. 
asalkan pakaian yang dipakai itu masih berlandaskan ISLAM. longgar dan tidak ketat.
ISLAM itu mudah dan indah.

lakukan perubahan untuk mencari cinta yang kekal abadi, jadi niat pada hati kerna ALLAH, doa, usaha, ikhtiar dan tawakal. in syaa ALLAH, cintaNya milik kita. ^_^

Miss bLog, Miss Me!

**Dengan lafaz bismillah, ku mulakan bicara**

assalamualaikum..
oke, dah lama sangat-sangat ainul tinggalkan blog ni... 
"atototo... sian... sedih ye kena tinggal?." haha. 


sekarang ni, walaupun balik asrama tetap tak ada masa nak update, kongsi-kongsi citer dengan you all. 
sorry sangat-sangat. tahun ni ainul ambil SPM..so, tolong la paham. :)

tapikan, kamu mesti RINDU saya.. kan kan kan? ngaku je la. haha.
perasan 

kemungkinan ni last ainul update citer untuk blog ni sehingga la lepas SPM tamat.
sebelum SPM tak boleh la nak berseronok sangat. sebab ainul takut lepas SPM nanti menyesal tak sudah. 

so, ainul nak ambil kesempatan disini untuk memohon maaf kepada semua rakan blog.
tolong maafkan ainul ye? 
doakan kebaikan buat ainul.
and sori blog.
SELAMAT BERPUASA di bulan RAMADHAN.
moga mendapat redha Allah, kena ada sifat TAMAK untuk kutip PAHALA dibulan RAMADHAN ni..
 ingat tau!!!
http://1.bp.blogspot.com/-1A0-Wld88vg/USrFk5i-LXI/AAAAAAAAA0s/sPKtAZ5ZMPk/s320/Tumpu+sepenuh+perhatian.jpg
may ALLAH bless you. ^_^

Assalamualaikum.. 

Monday, 3 June 2013

Tanpa Disedari Kita Yang Hina dan Islam.

http://4.bp.blogspot.com/-touz1DRdT7k/UXzvx7R5AAI/AAAAAAAARjQ/kMF8c4Od7Hc/s1600/innocence-of-muslims-filem-hina-nabi.jpg 

Tanpa Disedari Kita Yang Hina Nabi dan Islam. Berikut merupakan perkara-perkara yang sebenarnya berlaku di sekeliling kita sendiri tanpa kita sedari. Memang wujud manusia sebegini. Semoga kita tidak menjadi sebahagian dari mereka.

1. Kita marah, lalu kita maki hamun orang yang hina Islam. Tapi kita terus menerus menjadikan kata carutan dan makian sebagai zikir harian dan bahan gurauan. Kita marah orang cakap Nabi penipu, tapi kita senantiasa berbohong dan menipu diri sendiri.

2. Kita marah bila orang cakap Nabi kasanova dan kaki perempuan. Tapi kita sendiri yang main perempuan, bebas bertukar pasangan. Bergaul bebas dan bersentuhan antara bukan mahram tanpa segan silu. Yang lucah jadi santapan mata.

3. Kita sibuk suruh hackers godam laman web dan video yang hina Islam. Tapi iman kita masih digodam oleh hawa nafsu. Kita masih biarkan nafsu dan akal fikiran kita digodam oleh syaitan.

4. Kita kononnya nak boikot barangan kafir, tapi kita sendiri tidak mahu boikot cara hidup dan budaya orang kafir. Kita masih menjadikan selebriti kafir sebagai idola. Kita masih terikut-ikut dengan fesyen pemakaian mereka.

5. Kita hina, maki hamun dan perlekeh ulamak. Sedangkan ulamak itu pewaris Nabi. Bila nampak orang pakai serban, pakai jubah, simpan janggut panjang, kita perli dan pandang serong terhadap dia. Kita dah hina sunnah Nabi.

6. Kita marah orang hina, ppijak dan bakar Al-Quran tapi kita sendiri tidak mengamalkan apa yang terkandung dalam Al-Quran. Malah kita mempersenda dan memandang ringan hukum yang ada dalam Al-Quran. Sentuh Al-Quran pun jarang-jarang. Kita sendiri dah 'pijak' Al-Quran secara tak langsung.

7. Kita kononnya nak jadi 'gangster beriman' macam Saidina Umar Al-Khattab nak pertahankan Nabi. Sedangkan maksiat di depan mata berlaku pun, tangan dan kaki kita masih kaku. Rambut awek dan bini terjojol pun kita takut nak tegur. Nampak tabligh pun kita lari.

8. Kita melaungkan semangat jihad berkobar-kobar, tapi kita masih bergaduh sesama Islam. Malah kita sibuk mempertahankan golongan yang secara terangan melakukan maksiat. Artis kesayangan kita ditegur, kita sibuk back-up. Team bola feveret kita diejek, kita melenting bertegang urat. Isu remeh yang langsung tidak membawa kepada pembangunan ummah diperbesarkan. Bagaimana Islam nak menang jika umatnya tidak bersatu?

9. Kita sembang besar dah bersedia nak berperang dengan kafir laknatullah, sedangkan solat berjemaah kat masjid pun seminggu sekali saja. Solat pula sengaja dilambatkan. Dah masuk Isyak, baru kita nak kelam kabut solat Maghrib. Subuh pun masih subuh gajah apatah lagi nak bangun qiamullail. Yang tak solat langsung tu lagi berlambak.

Pernah dengar ungkapan yang Islam takkan menang selagi solat fardhu jemaah di masjid tidak seramai solat jumaat? Ini solat jumaat pun masih ramai yang ngelat.

10. Kita semangat nak langgar orang kafir yang hina Islam, tapi kita sendiri langgar syariat dan perintah Allah. Apa yang kita buat untuk tegakkan syiar Islam? Kita hanya bersemangat menentang orang yang hina Islam tapi kita longlai dalam beribadah. Kita sebenarnya sudah rebah dan tewas sebelum melangkah ke medan jihad lagi.

Kenapa Dilarang Memukul Anak Kecil Sedang Menangis?

 

Baginda Rasulullah s.a.w. bersabda :
'' Janganlah kamu pukul anak-anak kamu di sebabkan mereka menangis dalam masa setahun. Kerana pada empat bulan pertama kelahirannya Ia bersyahadat LAA ILAAHA ILLALLAH. Pada empat bulan kedua pula ia berselawat ke atas Nabi s.a.w. Dan pada empat bulan seterusnya pula ia mendoakan kedua ayah bonda nya.'' ( H.R. Abdullah Ibnu Umar r.a. )

Baginda Rasulullah s.a.w. menjelaskan bahawa tangisan anak di waktu kecil pada bulan pertama adalah tanda ia bertauhid kepada Tuhan Nya dan empat bulan kedua pula ia membacakan selawat kepada Nabi nya dan empat bulan seterus nya ia memohon istighfar untuk kedua ayah bonda nya.
Bersabda Baginda Rasulullah s.a.w. :

'' Anak-anak sebelum sampai ia baligh maka apa-apa yang di perbuat nya daripada kebaikan maka di tuliskan untuknya dan kedua ibu bapanya. Dan apa yang di perbuat nya daripada kejahatan maka tiadalah di tulis untuk nya dan tidak pula di tulis untuk kedua ibu bapa nya. Apabila ia telah baligh maka berlakulah yang di tulis itu atasnya ia itu segala amal baik atau buruknya.'' ( H.R.Imam Anas bin Malik r.a.)

P/S : Anak adalah anugerah Allah. Didiklah mereka sebaik-baiknya. Asuhlah mereka dengan kasih sayang bukannya kekerasan dan tengkingan. Janganlah tangisan mereka itu merupakan tangisan terakhir yang mampu kita dengar kesan dari perbuatan kejam kita terhadap mereka.

Sunday, 26 May 2013

Wanita Syurga Bidadari Dunia. :)

*Dengan lafaz bismillah, ku mulakan bicara*

Assalamualaikum semua!!.
luangkan masa rehat anda dengan perkara yang berfaedah tau. 
jangan tambah DOSA pula tau!
saya TEGAS ni... haha, poyo. 
 
tapi... ianye memang betol. ainul memang tak boleh tegas. 
nanti adalah orang yang gelak golek-golek tengok muka ainul yang tegas ni.. 
mungkin mereka-mereka tu tak pernah kenal ainul dengan sifat yang garang bak singa.
haha..

oke, lari tajuk.. 
sebenarnya ainul nak kongsikan satu lagu ni dengan you all..
harap beri manfaat.

you all dengar lagu ni sampai habis tau.. 
in syaa ALLAH beri manfaat. 

first time ainul dengar lagu ni... tersentuh di hati. 
ainul tahu diri serba kekurangan, bukanlah wanita solehah.. namun semua kaum hawa ainul rasa ada niat untuk menjadi wanita solehah. benarkan?

ainul dengar lagu ni dekat wall kak Najwa Izzati. she my sister. ^_^
baik sangat orang, seorang yang bercita-cita tinggi serta bermatlamat hidup. 
bestla kalau jadi diri dia. 

tapi ketahui lah.. semua orang ada jalan hidup yang berbeza yang telah ditetapkan oleh ALLAH.
namun Allah Maha Adil, lagi Bijaksana.. Dia tetapkan semuanya berbeza tapi pada perkara yang sama..

ainul nak luahkan disini sedikit pena hati...,

awak.., kenali saya.. dan saya mohon.
bimbing saya untuk ke SYURGA, bukan ke neraka kerna saya rindukan tempat yang ISTIMEWA itu.
awak...,
selami jiwa saya, faham hati ini, ia amat DAHAGAkan KASIH Illahi.. bawalah saya kenali DIA.
awak..,
jangan tinggalkan saya dalam gelap. saya takut kerna saya takut sesat dari jalan KEREDHAANNya.
awak..,
kenali Al-quran, apakah yang terkandung didalamnya dan ajarkan pada saya ye? 
awak...,
 saya bukannya tidak tahu apa yang diajar oleh ISLAM, namun ILMU awak mungkin lebih banyak dari saya.
dan, sebab itu saya nak awak bimbing saya. 
dan akhir sekali,  awak....
sudikah awak jadi sahabat saya sampai ke SYURGA? ^_^

tak kisah la siapa awak tu.., tapi ainul nak yang membaca ni. kalau ainul ada buat silap tegur la...
kesian ainul terus jatuh dalam lubang yang sama. 

cikgu ainul cakap, umat ISLAM itu tak mungkin jatuh dalam lubang yang sama buat kali kedua. 
so, berikan tunjuk ajar kepada ainul ye awak?
**tenangkan hati.. ingatlah ALLAH.**

sekian, wassalamm.. :)

Saturday, 25 May 2013

Apa Yang Israel Takutkan Pada Islam?

*Dengan lafaz bismillah, ku mulakan bicara* 

Ketika Rombongan Syeikh Maulana Tariq Jamil Selesai Menunaikan Solat Subuh di Salah Satu Masjid Dekat Perbatasan (Al Hudud), tiba-tiba seorang tentera Israel dari luar melihat ke arah dalam Masjid

Setelah melihat sebentar, lalu Tentera Israel itu langsung pergi ,.

Maka Syaikh Maulan Tariq Jamil menghampiri  tentera Israel itu dan bertanya ;

,-Apa Yang Dia Tadi Lakukan-,

"Saya hanya ingin melihat berapa jumlah orang Islam yang hadir Solat Subuh di Masjid..”~Kata Tentera Israel Itu~„

Syaikh Maulana Tariq Jamil dengan hairan bertanya ,

"Kenapa ?"

Tentera Israel pun menjawab, :

Di dalam Kitab Kami (Kitab Taurat)  ada tertulis.’

“Jika di seluruh dunia jumlah Orang Islam yang hadir untuk Solat
Subuh berjama’ah di Masjid adalah sama banyak dengan jumlah Jama’ah Solat
Jumaat, maka, saat itu Israel akan hancur"

“~Tetapi ketika tadi saya lihat di Masjid jumlah Orang Islam yang datang untuk Solat Subuh berjama’ah masih sedikit, maka, hati saya tenang, kerana Umat Islam pasti tidak akan dapat mengalahkan Kami”-

Wallahua'lam.

**walau sedikit manapun ILMU kamu, namun jika ia berguna buat orang lain. maka kongsikanlah ia.
tekan like jika ia satu perkara yang bermanfaat, dalam ISLAM dituntut untuk saling mengingati antara satu sama lain.**

sekian, wassalam.. ^_^

Kisah Wanita Tua Zaman Nabi Muhammad S.A.W Berulang Lagi

*Dengan lafaz bismillah, ku mulakan bicara*

Ingat lagi kisah seorang wanita tua yang sering menyakiti Rasulullah SAW?

Seorang wanita tua selalu menyakiti Baginda dengan meletakkan duri, najis dan lain-lain halangan di jalan yang selalu dilalui oleh Rasulullah SAW. Namun Rasulullah SAW tidak bertindak balas, Bagindai SAW sentiasa bersabar. Akhirnya apabila wanita tua itu sakit, Rasulullah SAW menziarahi dan merawati menunjukkan kasih sayang terhadapnya,dengan keperibadian mulia yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW,lalu terbukalah pintu hidayah lantas wanita tua tersebut memeluk Islam di tangan Baginda.

Kisah yang seakan sama berlaku pada masa kini di Amerika Syarikat. Diceritakan oleh Suhaib Webb antara beberapa siri ceramah beliau di Youtube.

Suhaib menceritakan seorang Islam dari Sudan menetap di kediaman yang banyak kes jenayah iaitu di Bronx, New York. Jiran warga Sudan itu ialah seorang wanita tua Yahudi.

Warga Sudan dan isterinya sering menyapa dan memberi makanan kepada jiran Yahudi tersebut. Tetapi wanita Yahudi itu mencampakkan segala pemberian dan sering memarahi mereka. Tetapi keluarga warga Sudan itu terus menyantuni jirannya, kerana ini adalah tuntutan Islam dalam hak berjiran.

Pada satu hari wanita tua Yahudi itu dirompak, lalu warga Sudan tersebut ternampak dan menyelamatkannya. Akibat kecederaan wanita tua Yahudi itu terlantar di hospital. Di hospital tiada siapa yang menziarahinya, hanya warga Sudan itu sahaja. Tetapi wanita tua Yahudi itu masih tetap memarahinya.

Apabila sihat, wanita tua Yahudi itu kembali ke rumah, namun warga Sudan tersebut masih berbuat baik kepada jirannya walaupun wanita tua Yahudi itu tidak menyukainya.

Akhirnya wanita tua Yahudi tersebut jatuh sakit. Sekali lagi dia terlantar di hospital dan tiada sesiapa juga yang menziarahinya hanya warga Sudan dan isterinya sahaja. Dengan keperibadian Islam yang ada pada warga Sudan tersebut menarik perhatian wanita Yahudi itu, lalu bertanyalah kepada warga Sudan tersebut mengenai Islam, Akhirnya terbukalah pintu hidayah lalu wanita tua Yahudi itu memeluk Islam. Subhanallah….

Tiga hari selepas memeluk Islam, wanita tua Yahudi itu tadi menemui ajal, menghadap Allah SWT.

Apabila dibacakan wasiat, wanita tua Yahudi itu telah menyerahkan semua hartanya kepada warga Sudan tersebut.

Firman Allah yang bermaksud:
“Dan belanjakanlah (harta bendamu) di jalan Allah, dan janganlah kamu menjatuhkan dirimu dalam kebinasaan dan berbuat baiklah, kerana sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik.” (Al-Baqarah: 195)
Islam menyeru umatnya berbuat baik sesama makhluk, baik berupa manfaat ilmu, harta benda dan juga yang berbetuk nasihat ke agamaan, sepertimana sabda Rasulullah SAW : “Sesungguhnya Allah mewajibkan berbuat ihsan atas setiap sesuatu.”

indahnya ISLAM, mampu membawa kita ke SYURGA.
sekian, wassalam.. ^_^

Friday, 24 May 2013

kerana indahnya Madihah..

*Dengan lafaz bismillah, ku mulakan bicara*

Assalamaulaikum.. ahlan wa sahlan. 

sing the song! *broken inggeris. I kisah plak.. :P
"bila yang tertulis untukmu,
adalah yang terbaik untukku, 
kan ku jadikan kau kenangan yang terindah dalam hidupku"

oke, ikatan adik-beradik ainul memang erat, bagai air dicincang tak akan putus.
dari hasil perkahwinan umi abah, ainul mempunyai  6 adik-beradik.3 putera, 3 puteri...
 anak pertama, kedua and last 'hero'. anak ke-3, 4, and 5 'heroin'.

sekolah?
kalau boleh dari sekolah rendah sampai sekarang ni sekolah menengah umi nak kami belajar disekolah yang sama. senang sikit nak jaga.

jadi, bila adik ainul yang form1 tu masuk sekolah menengah yang sama.
mula la kawan-kawan pertikaian perbezaan antara kami, sedangkan kami sendiri tidak pertikaikan perbezaan antara kami walaupun sekecil kuman apatah lagi sebesar gajah..

kami bukan kembar, selang setahun kelahiran kami. so, apa yang perlu korang pertikaikan?
hanya sebab nama? kami bukan KEMBAR!
hanya kerana MADIHAH. tolonglah buka mata buka hati.
pasangan kembar pun tidak sama nama, perlu ke kami sama nama?
jangan berfikiran sempit. umat ISLAM harus BIJAK!.

kelahiran 3orang puteri, nama diberi atas perancangan umi dan abah.
*Ainul Mardziah bt. Zulkifli (mata yang diredhai / bidadari syurga)
*Auni Mardziah bt. Zulkifli (lemah-lembut serta diredhai)
*Aina Madihah bt. Zulkifli (mata yang cantik lagi terpuji)
umi dan abah hanya rancang anak-anak puteri dia diberi nama mula huruf A je...
bukan kerana MARDZIAH atau MADIHAH.  

Madihah itu lebih indah maksudnya buat adikku. tambahan pula, aina memiliki rupa paras serta mata yang memang cantik. sebab itu ianya berbeza.
jadi tak perlu dipertikaikan.

harap-harap, you all paham.
maksud nama kite semua indah.. bersyukurlah.
sekian, wassalam.. ^_^

doa mudah solat.

*Dengan lafaz bismillah, ku mulakan bicara*

Assalamualaikum..
hari ni ainul nak kongsi doa dan cerita sikit. 
Alhamdulillah, Allah temukan ainul dengan doa ni dekat facebook.

JOM baca!

MACAM MANA NAK BUAT ANAK ANDA SOLAT TANPA PERLU DISURUH....DIBEBEL...DAN DIPUKUL?
Photo: ‎MACAM MANA NAK BUAT ANAK ANDA SOLAT TANPA PERLU DISURUH....DIBEBEL...DAN DIPUKUL?

Anak perempuan saya umur 13 tahun dan sangat ‘liat’ nak solat. 

Satu hari, terlintas di hati nak pantau anak saya solat. 

Boleh dia hampar sejadah atas lantai je.. tapi tak solat. 

Bila saya tanya dah solat ke belum, katanya ‘dah’. 

Saya rasa sangat marah... dah la tak solat...menipu pulak...

Disebabkan perasaan marah, saya pukul anak saya....

Maasyaa Allah, saya tahu saya dah buat silap. 

Saya menangis dan saya mohon ampun pada Allah. 

Saya dah pukul anak saya, saya dah bebel-bebel, saya dah bagi warning... tapi anak saya tetap tak berubah... susah dan liat nak solat..

Pada suatu hari, ada kawan bagitau saya satu cerita. 

Dia ada pergi ke rumah salah seorang kawan lamanya. 

Kawannya tu tak la kuat agama sangat, tapi bila azan berkumandang, anak-anaknya terus bergegas bangun untuk solat. 

Tak perlu disuruh.... 

Kawan saya ni tanya la macam mana nak buat anak-anaknya solat tanpa perlu disuruh..

Beliau berkata, “sebelum saya berkahwin saya baca doa ni dan saya masih amalkan sampai sekarang”

Sejak dari hari tu, saya tak putus-putus baca doa ni. 

Saya baca dalam sujud..setiap kali solat dan bila-bila je... doa.. doa.. dan doa.... 

Alhamdulillah, sejak mengamalkan doa ni, anak perempuan saya yang dulu liat solat dah mula berubah... 

solat tak perlu disuruh dah...solat Subuh pun boleh bangun sendiri, tak payah saya kejutkan. 

Dan Alhamdulillah, adik beradik yang lain pun semuanya ikut kakak dioarang.. solat tanpa perlu disuruh..

Doanya adalah dalam Surah Ibrahim [14], ayat # 40 

Dan Doa adalah ...

رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاء

"Rabbij 'al nii muqiimas solaati, wa min zurriyyatii, rabbanaa wataqobbal Du'aa'.....

[14:40] "Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan solat dan demikianlah juga zuriat keturunanku. 

Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku"

InsyaAllah... Jom Amal....semoga anak2 kita semua rajin mendirikan solat bersama....aamiinn...‎
Anak perempuan saya umur 13 tahun dan sangat ‘liat’ nak solat.
Satu hari, terlintas di hati nak pantau anak saya solat.
Boleh dia hampar sejadah atas lantai je.. tapi tak solat.
Bila saya tanya dah solat ke belum, katanya ‘dah’.

Saya rasa sangat marah... dah la tak solat...menipu pulak...
Disebabkan perasaan marah, saya pukul anak saya....
Maasyaa Allah, saya tahu saya dah buat silap.
Saya menangis dan saya mohon ampun pada Allah.

Saya dah pukul anak saya, saya dah bebel-bebel, saya dah bagi warning... tapi anak saya tetap tak berubah... susah dan liat nak solat..

Pada suatu hari, ada kawan bagitau saya satu cerita.
Dia ada pergi ke rumah salah seorang kawan lamanya.
Kawannya tu tak la kuat agama sangat, tapi bila azan berkumandang, anak-anaknya terus bergegas bangun untuk solat.
Tak perlu disuruh....

Kawan saya ni tanya la macam mana nak buat anak-anaknya solat tanpa perlu disuruh..
Beliau berkata, “sebelum saya berkahwin saya baca doa ni dan saya masih amalkan sampai sekarang”
Sejak dari hari tu, saya tak putus-putus baca doa ni.
Saya baca dalam sujud..setiap kali solat dan bila-bila je... doa.. doa.. dan doa.... 


Alhamdulillah, sejak mengamalkan doa ni, anak perempuan saya yang dulu liat solat dah mula berubah...
solat tak perlu disuruh dah...solat Subuh pun boleh bangun sendiri, tak payah saya kejutkan.
Dan Alhamdulillah, adik beradik yang lain pun semuanya ikut kakak dioarang.. solat tanpa perlu disuruh..

Doanya adalah dalam Surah Ibrahim [14], ayat # 40
Dan Doa adalah ...

رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاء

"Rabbij 'al nii muqiimas solaati, wa min zurriyyatii, rabbanaa wataqobbal Du'aa'.....
[14:40] "Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan solat dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku"
InsyaAllah... Jom Amal....semoga kita semua rajin mendirikan solat bersama....aamiinn...

Thursday, 23 May 2013

happy holiDay!!! ^_^

*Dengan lafaz bismillah, ku mulakan bicara*

Assalamulaikum and HAPPY Holiday...
wahh!! bestnye cuti!,
but...

 cuti 2minggu. sekejap je...
pejam, celik. pejam, celik. dah nak SPM. Oh My God!!! :0
dan paling tak di lupakan, ainul dah nak masuk umur 17tahun. hehe... 
saya masih MUDA awak! 

rumah kata pergi, kubur sedang menanti.
moga kita semua mati dalam IMAN dan KEREDHAANNYA. amin...
*dup, dap! dup, dap! hati gementar bila sebut pasal mati... ketakutan amat jelas terasa. 
 T_T

pape pun, cuti ni banyak perkara yang perlu ainul fokuskan terutamanya SPM.
tinggalkan Facebook, handphone, twitter... *ada ke twitter? and blog? mungkin. haha!
tu niat cuti ainul sebab SPM bagi ainul tak lama lagi.
so, ainul taknak kecewakan umi dan abah. 
*tak sanggup tengok umi abah menangis sebab ainul gagal dalam hidup T_T
tolong doakan kebaikan untuk ainul k?

abah ainul pernah cakap, " ainul bukannya tak pandai.. semua anak abah pandai. cuma, ainul tak tahu nak gunakan kepandai tu dekat mana dan tak mahu tunjukkannya.
nak berjaya tak susah dan tak senang.. 
usaha ada, kejayaan pasti milik kita. 

nak dibandingkan angah dengan ainul, ainul lagi pandai.. 
angah orangnya biasa-biasa je.. cuma, tengok angah macam mana. sentiasa berusaha. hubungan dengan ALLAH, guru-guru, umi abah, adik-beradik dan kawan-kawan dia jaga. tak pernah nak berkira dengan hangpakan.. 
bangun pagi, qiam, baca buku.. hafal apa yang perlu dihafal.bantu umi.
tak pernah nak bazirkan masa dia dengan facebook semua ni.

berusaha sekejap je.. kalau dah berjaya tu.. hidup sendiri juga yang senang. 
umi abah bukan dapat pape kalau ainul berjaya, umi abah tumpang gembira je..
 yang selebihnya, kesenangan in syaa ALLAH dapat dekat ainul.
ambillah angah sebagai contoh terdekat. "

macam tu la serba sedikit nasihat dari abah ainul.
setiap kali nasihat, mesti sejam masa abah ambil, sebab ainul suka sangat set time bila abah bagi nasihat. rasa itu satu perkara yang best! sebab kalau lebih sejam je..., ainul mula la buat muka comel ainul ni. *haha, tolong jeles.  :P

ainul percaya dengan kata-kata abah ainul, sebab umi abah ni tahu kemampuan anak-anaknya.
 but, ainul ni lebih pada malas, sebab ainul tak berapa suka belajar. i don't know why?!.

ainul ni puteri sulong dalam family. *pahamkan disitu, ainul bukan anak sulong, but puteri sulong*
ainul rasa dalam tiga orang puteri abah umi, ainul la yang paling degil. dan dalam adik beradik dari abang long and angah sehinggalah azmi, ainul jugalah paling degil. 
dan ainul tak tahu datang dari mana ainul punya perangai ni. 
ya ALLAH... hiasilah diriku dengan sifat-sifat yang Kau cintai. amin...

ainul bukanlah seorang yang baik, tapi setiap INSAN itu ada niat untuk berubah kepada kebaikan.
sama-samalah kita berusaha. 
*alamak, umi dah tutup modem suruh tido, macam mana nak publish ni!!!!! 
tengok la kedegilannya ainul, tidur pun nak kena suruh.

Saturday, 11 May 2013

Sayang VERSI ISLAMIK. :)

*Dengan lafaz bismillah, ku mulakan bicara*

Assalamualaikum.. 
jika ada masa untuk bersama blog, in syaa ALLAH... ainul try kongsikan perkara yang berfaedah dan mungkin menyeronokkan! hehe.. ^_^

ainul merayap-rayap dekat FACEBOOK..
tup, tup.. terjumpe dengan video ni. I see.. and BEST! menarik, OHSEM.
hope my lovely reader enjoy. 


Sayang apa khabar dengan mu
Di sini ku merisaukan kamu
Ku harap iman mu takkan berubah
Kerna di sana ada syurga untukmu

Sayang apa khabar dengan mu
Cobalah kamu jaga imanmu
Ku rayu kalau keluar rumahmu
tutuplah aurat untuk jaga dirimu.

Sayang dengarlah permintaan ku
Jangan ragu kan Tuhan mu
Sayang percayalah apa kataku
Tuhanmu hanya satu.

Sayang dengarlah permintaanku
Jaga taqwa dan imanmu
Sayang hancurkan bisikan jahatmu
itu pesan Tuhanmu.

sekian, wassalam... 
*may ALLAH bless you*

Saturday, 27 April 2013

USRAH! sebuah halaqah ILMU.

*Dengan lafaz bismillah, ku mulakan bicara*

Assalamualaikum kawan-kawan blogger!.
apa khabar semua? sihat? 
alhamdulillah, yang pasti semua masih boleh bernafas. berSYUKURlah.. ianya tidak rugi.
keadaan hati? oke tak? 
hehe... moga TENANG dengan mengingatiNYA.

heyp! lama tak post pasal keindahan ISLAM ni..
ya ALLAH... sekarang ni kalau nak berdakwah dah macam-macam cara boleh buat kan?
cuma sekarang ni, terletak pada diri kita sendiri je nak saling mengingati antara satu sama lain atau tak.

apa itu USRAH?

ianya sebuah ikatan kekeluargaaan.
selain itu, ianya juga boleh dibuat bersama rakan-rakan anda. dengan adanya usrah ianya dapat ,mengeratkan HATI-HATI dikalangan kita semua. 
percayalah dengan kekuasaan ALLAH.

Tujuan usrah itu sendiri adalah untuk sama-sama tolong-menolong antara satu sama lain untuk memahami dan menghayati Islam kerana ALLAH. Sama-sama mengingatkan dan berpesan-pesan. Untuk meningkatkan ukhwah dan kecintaan Islam. Di dalam Al-Quran selain surah Al-Asr 103:3 yang mengingatkan supaya kita sentiasa saling mengingati dan berpesan kepada kebenaran dengan sabar, Allah berfirman dalam surah Az-Zariyat 51:55, bahawa peringatan itu amat perlu dan berguna bagi orang-orang Mu’min.
“Dan tetaplah memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu bermanafaat bagi orang- orang mukmin”
pelaksaan usrah dalam bentuk yang kreatif atau memilih tempat yang menarik akan menaikkan semangat ahli-ahli usrah kita. usrah boleh diumpamakan seperti charge yang bertindak memberi cas kepada handphone yang kekurangan tenaga bateri

 dalam sesi usrah, you all bolehlah mendapat kenalan baru, berkongsi idea, ILMU, masalah dan boleh belajar memperbaiki diri melalui teguran dari ahli usrah anda.
time tu, you all kenalah ada sitaf terbuka jangan mudah bermasam muka k!. ^_^
mungkin teguran tu baik buat diri anda.

menariknye dalam usrah!
 kita sudah mempunyai jalan untuk mendapat teduhan Arasy ALLAH di akhirat kelak menerusi sebuah persahabatan. ini sebagaimana yang dapat digambarkan dalam hadis Nabi SAW, mafhumnya :
" dua orang lelaki yang saling berkasih sayang kerana ALLAH, bertemu dan berpisah kerana-Nya.."
(riwayat al-bukhari dan muslim)
perkataan "lelaki" dalam hadis itu juga ditujukan kepada perempuan. so, you all janganlah kecik hati. <3

dan!
kalau nak cari kawan untuk berusrah, carilah kawan yang baik-baik, maksudnya kawan yang boleh membawa kita kearah kebaikan, bukan apa... kalau cari kawan yang sebaliknya, kadang-kadang bukan boleh jadi group usrah malah buat group untuk bergosip plak. :P
Perumpamaan berkawan dengan orang yang baik dan orang yang jahat, adalah seperti penjual minyak wangi dan peniup dapur tukang besi.  Penjual minyak wangi, mungkin dia akan memberikannya kepadamu atau kamu akan membeli daripadanya, atau mungkin kamu akan mendapatkan aroma harum daripadanya.  Adapun peniup dapur, mungkin dia akan membakar pakaianmu, atau mungkin kamu akan mendapat bau busuk daripadanya.
(Hadis riwayat Muslim) 
akhir kata.
 jomlah kita berusrah!
membina halaqah yang penuh dengan kemanisan IMAN kerana ALLAH!

sekian, beramal dengan ILMU.
moga peroleh manfaat diakhirat kelak. ^_^

Friday, 1 March 2013

Allah, sweetnye.. :)

*Dengan lafaz bismillah, ku mulakan bicara*

 Assalamualaikum.. 
alhamdulillah... bersyukur sangat-sangat kehadrat Illahi...
you know why?

because, ainul dapat pergi ke peringkat zon untuk pertandingan tilawah al-quran.
waw! happynye!!!...... ^_^
ainul tak dapat johan dalam tilawah peringkat sekolah, tapi macam mana ainul boleh ke peringkat zon?

oke, jom baca kisahnye... 
pada awalnya, ainul masuk 3acara... tarjiz jenazah (jadi si mati), 
marhaban, tilawah al-quran.
banyakkan?
tapi, kawan-kawan cakap, ainul pilih mana satu yang betol-betol kau nak, yang lagi 2 tu, bagi pelajar baru masuk. sebab kiteorang takut kau terkejar-kejar. 
time tarjiz nanti takut takde jenazah plak. jenazah kena pergi baca Al-quran.
tahu la kau nak mati dalam iman... :)

kawan ainul cakap lagi. tapi.., kalau kau sempat habis tilawah, datang la marhaban. 
aku taknak pelajar baru ganti kau... 

haigoo.... kalau jenazah tu, semua orang boleh jadi. ainul tak kisah kalau tinggalkan tu.
tapi marhaban... korang kena yakin walaupun budak baru tu senyap je.. in syaa ALLAH.. dia mampu beri kerjasama. kita kena yakin itu.
 dan akhirnya, thank kawan sebab boleh terima budak baru tu.
dan benarkan ainul fokus dalam satu acara sahaja.

hari Rabu, 27/2/2013
di pagi hari, masih mampu bertenang. bersama sahabat debat.


sekolah agama men. sg. merab luar mengadakan Kemahiran Amal Islami (KAMIL) peringkat sekolah.
alhamdulillah, semuanya berjalan dengan lancar. 

tilawah al-quran, saingan ketat ainul dengan firqah ali (rumah kuning)
alunan ayat suci al-quran yang merdu dibaca oleh hajar, junior ainul.
maaf, gambar hajar takde. 

just gambar ainul je yang ada. 
hati dup,dap,dup,dap.. berdebar.
 ainul sedar akan beberapa kesalahan yang ainul baca, ada yang sepatutnye baca pendek ainul terbaca panjang. 
sebab sepanjang latihan, ainul selalu baca panjang. so, time pertandingan pun terbawa-bawa kesalahan tu.
maafkan aku ya ALLAH... 

habis tilawah, tertanya-tanya siapakah johan?
soalan itu terjawab pada keesokan harinya.

Khamis, 28/2/2013

perkara pertama yang ainul nak tahu pada hari ini adalah,
keputusan tilawah al-quran. sebab ainul nak johan, ainul nak pergi peringkat zon. 
sebenarnye, ainul nak pergi peringkat zon je.. tapi, kalau nak ke zon mesti kena dapat johan.

sepanjang penantian keputusan, hati ainul berkata-kata. 
"kalau ainul dapat johan, ainul akan sujud syukur.. kalau sebaliknya, ainul taknak sujud syukur."
 
bila diumumkan keputusan..
tilawah al-quran menengah atas
tempat ke-3 : firqah abu-bakar *merah
naib johan : firqah umar *biru
johan : firqah ali *kuning

Allah... memang aku dapat mengekalkan kedudukan aku..
ainul dah cakap, kalau ainul tak dapat johan untuk ke zon ainul taknak sujud syukur. 
namun, hati ku tetap meronta. setelah ainul mengambil hadiah, keluar pintu dewan. terus ke surau.
menang atau kalah, itu ketentuan ALLAH, bersyukur lah...

takkala sujud menghadap Illahi, air mata mula mengalir.
Ya ALLAH...akhirnya, aku redha atas ketentuanMu. mungkin ini yang terbaik buatku. 
aku tidak akan bersangka buruk padaMu.
pasti ada yang terbaik buatku.. 
amin... moga kejayaan dalam kehidupanku dapat memberi kebahagian buat kedua ibubapa ku.
 mungkin johan bukan milik ainul, namun cukuplah naib johan.
ainul terima ketentuan ALLAH. 
ainul nak pergi peringkat zon... dari tahun lepas lagi ainul inginkan tu.
Allah.... :'(

Jumaat, 1/3/2013
di asrama, sebelum pulang ke rumah..

"kak ainul....", panggil adik junior ainul, hajar.
"boleh tak gantikan hajar tilawah al-quran peringkat zon?"
aku pelik,  dan terus bertanya. "kenapa? hajar masuk acara apa lagi?"
hajar, "hari KAMIL peringkat zon tu hajar kena pergi kem"
"tapi hajar, kak ainul tak yakin..", memang ainul gembira dapat ke zon ketika itu, namun hati tetap tak yakin hanya disebabkan kekalahan.

ya ALLAH, satu perkara yang betul-betul aku tidak sangka.
 sunggh ketentuanMu itu amat indah. aku tahu, Kamu tidak akan biarkan hambaMu dalam kesedihan.
bantulah aku, berilah aku keyakinan untuk keperingkat seterusnya.
terima kasih ya ALLAH.
walau apa pun yang anda dapat, bersyukurlah..
pasti ada yang lebih baik akan menanti yang pasti tidak pernah kita jangkakan.
Alhamdulillah, akhirnya...
ainul dapat juga ke peringkat zon. 

Engkau lebih tahu yang terbaik buat diri aku.
sweetnye kejutan dari Allah.


ustaz ku, ayah kedua ku...

*Dengan lafaz bismillah, ku mulakan bicara*

Assalamualaikum...
Alhamdulillah, masih diberi kesempatan untuk terus bernafas untuk merasai nikmat iman dan islam. ^_^

ustaz ku, ayah kedua ku?
hehe.. mesti ada yang sangkakan umi ainul kahwin dua, sebab tu ainul ada ayah yang kedua..
tidaklah... jangan bersangka begitu.

cikgu-cikgu ainul, ustaz-ustazah ainul... 
semuanya ibu dan ayah kedua ainul.
ainul sayang mereka semua sangat-sangat!
:*

tapi.., ainul sedih. 
baru balik asrama, buka facebook.
tengok wall post.

mata ainul terus focus pada gambar ni... 
bibir mula ukirkan senyuman... hati mula berbicara, "ya ALLAH...rindunye" :)


*ainul kalau nak baca sesuatu, ainul suka tengok gmbar dulu.. 
pastu, ainul akan baca ayat akhir sekali. kalau nampak macam menarik, baru ainul baca dari awal sampai akhir*.

ayat akhir yang ainul baca, 
ust. harun dalam kenangan
hati ainul terus bertanya, "apa ni?..."
ainul baca ayat sebelumnya... "Al-fatihah" 

**ya ALLAh... lemah hati aku untuk terima semua ni..
rindu ainul buat ustaz, yang telah ku anggap sebagai ayahku telah tinggalkan aku..
beliau sungguh baik. pejuang agama ysng hebat. dan ku berdoa, tempatkan beliau bersama orang-orang yang beriman. amin...**

mengalir titisan jernih dari kelopak mata. 
ya Allah.. tenangkan hatiku dengan mengingatiMu, supaya aku mampu menerima ketentuanMu. 
macam mana dengan mama? abah dah takde. teringin menjengok mama di yayasan. 
rindu sangat... 
abah bukan tinggalkan ainul sorang, abah tinggalkan semua putri-putri yayasan.
bagaimana dengan yayasan? 
mesti tidak akan bergema dengan suara indah abah lagikan?
pasti putri-putri yayasan sedih atas pemergian abah.
bagaimana dengan kuliah maghrib?
pasti tiada lawak jenaka yang mampu diukir oleh bibir manis putri-putri yayasan. 
tabahkan hati, kuatkan semangat
yayasan harus terus maju, mantapkan AKIDAH. tegakkan ISLAM.
jadilah putra-putri yayasan yang cemerlang akidahnya, kuat imannya.
jadilah pejuang ISLAM wahai putra-putri yayasan. 
tentu ustaz lebih bahagia disana.
senyum, walaupun hati bersedih. :')
redhakan pemergian ustaz.
abah, Allah lebih menyayangi abah. 
berbahagilah disana. moga abah bersama orang yang beriman berada didalam syurga yang indah.

kerinduan jelas terasa buat ayah kedua ainul.
beliau lah ayah ainul bila ainul dekat yayasan. 
dekat kedah, ainul jauh dengan keluarga. 
selalu kongsi cerita dengan abah ngan mama..
kebanyakan pelajar putri memanggil ustaz harun 'abah', dan isteri beliau 'mama'. 
tapi, sekarang abah dah takde... 
abah tinggalkan ainul. 

rindu..... 
ingatkan boleh bertemu lagi di bumi yayasan. 
namun, tidak kesampaian. takpe lah, ainul doakan kesejahteraan abah k. :')
"Setiap yang hidup pasti akan merasai mati" (surah Al-Anbiya' : 35)
 seorang ustaz yang baik, peramah.. sentiasa mengambil berat. 
seorang pendidik yang ikhlas dalam menjalankan tugasnya.
pejuang agama yang tabah.
teguh hatinya ketika ditimpa musibah. 
tenang melayan kerenah putra-putri yayasan.
tidak mengejar duniawi..
dan sentiasa mengingatkan pada akhirat. 
alhamdulillah, terima kasih ya ALLAH... atas pertemuan yang cukup indah ini.
tempatkan beliau bersama hamba-hambaMu yang beramal soleh.

Al-Fatihah. :')

Wednesday, 20 February 2013

la tahzan :'(

DUHAI HATI...

Jika kamu merindui dan mencintai seseorang...♡♥
Maka BISIKAN lah kerinduan itu dalam tadahan DOA' mu pada ILAHI..♡♥

Dan mengertilah wahai hati....♡♥
Jika orang yg dirindui itu yang terbaik buatmu...♡♥

Maka ALLAH akan memBISIKAN kembali pada hatimu...♡♥
Dan hati org yg dikau sayangi itu dengan panggilan JODOH...♡♥

Semoga Allah beri rahmat untuk setiap CUBAAN.... 
Memakbulkan DOA di setiap PERMINTAAN.... ♥
Di malam yg sepi...

senyum taw! xmaw sdeh-2 lagi ek, senyuummm =)
KADANG-KADANG....

♥~ Yang kit DAPAT, tidak semestinya yang kita SUKA..
Yang kita MINTA, belum tentu yang TERBAIK buat kita..
Yang terbaik buat kita, tidak semestinya yang ALLAH suka..

♥~ BELAJARLAH REDHA apa yg KITA ADA,

Allah menguji kita dgn sesuatu yg SANGAT KITA SAYANG lalu diberi oleh-Nya cubaan KEHILANGAN.. :'(
♥~ LA TAHZAN!,
Allah juga menguji kita dengan SEBUAH IMPIAN yang amat kita harapkan tetapi kiita terduduk berlinangan air mata saat IMPIAN KECUNDANG.. :(
♥~ PERCAYALAH.....!
walaupun ditariknya NIKMAT yang ada, DIA sebenarnya sedang MENGATUR SESUATU yg LEBIH INDAH DAN BERHARGA.. =)
♥~ JANGAN BERSEDIH...
Dunia ini TIDAK SELAYAKNYA untuk kita TANGISI TERLALU LAMA
Sehingga kita lupa yang kita sebenarnya sedang bersedih di dunia yg sementara.
♥~ JANGAN kerananya, KITA LUPA AKHIRAT KITA..
BANGKITLAH....! sedarlah dari lena yang terlalu lama...
* Tinggal kenangan~
ALLAH tahu apa yg terbaek utk hambaNya..

Gadisku ^_^

*Dengan lafaz bismillah, ku mulakan bicara*

Gadisku…
Sesungguhnya kejadianmu terlalu unik, tercipta daripada tulang rusuk Adam yang bengkok menghiasi taman-taman indah lantas menjadi perhatian sang kumbang. Kau umpama sekuntum bunga, harum aromamu bisa menarik perhatian sang kumbang untuk mendekatimu. Namun…tidak semua bunga senang untuk didekati oleh sang kumbang lantaran duri yang memagari diri, umpama mawar merah, dari kejauhan sudah terhidu akan keharumannya serta panahan warnanya yang terserlah indah mengundang kekaguman kepada sang kumbang..tapi awas..duri yang melingkari dirinya bisa membuatkan sang kumbang berfikir beberapa kali sebelum mendekatinya.

Gadisku…
Aku suka sekirannya kau seperti mawar aspirasi setiap mujahadah. Bentengilah kubu dirimu dengan perasaan malu yang bertunjangkan rasa keimanan dan keindahan taqwa kepada Allah. Hiasilah wajahmu dengan titisan wudhuk. Ingatlah bahawa cirri-ciri seorang wanita solehah ialah dia tidak melihat kepada lelaki dan lelaki tidak melihat kepadanya. Sesuatu yang tertutup itu lebih berharga jika dibandingkan dengan sesuatu yang terdedah…umpama sebutir permata yang didedahkan untuk perhatian umum dengan permata yang diletakkan dalam satu bekas yang tertutup…sudah pasti keinginan diri kuat untuk melihat permata yang tersembunyi rapi tentulah melebihi daripada yang terdedah. Wanita solehah yang taat dan patuh kepada Al-Khaliq dalam melayari liku-liku kehidupannya adalah harapan setiap insan yang bernama Adam. Namun, segalanya memerlukan pengorbanan dan mujahadah yang tinggi kerana bertentangan dengan nafsu serakah yang bersarang di dalam dirimu lebih-lebih lagi ‘title’ gadis yang engkau miliki, sudah pastinya darah mudamu mencabar rasa keimanan yang ada. Namun ingatlah gadisku, sesiapa yang inginkan kebaikan maka Allah pasti akan memudahkan baginya jalan-jalan kearah itu. Yang paling penting gadisku engkau mestilah mempunyai azam, usaha dan istiqamah.

Gadisku…
Akuilah dirimu menjadi fitnah kepada kebanyakan lelaki. Seandainya pakaian malumu kau tanggal dari tubuhmu maka sudah tidak ada lagi perisai yang dapat membentengimu. Sesungguhnya Nabi S.A.W ada mengatakan tentang bahaya dirimu “Tidak ada suatu fitnah yang lebih besar yang lebih bermaharajalela selepas wafatku terhadap kaum lelaki selain fitnah yang berpunca daripada wanita”. Oleh itu gadisku, setiap langkah dan tindakanmu hendaklah berpaksikan kepada Al-Quran dan As-Sunnah. Jangan biarkan orang lain mengeksploitasi dirimu untuk kepentingan tertentu. Sesungguhnya Allah telah mengangkat martabatmu sebaris dengan kaum Adam, kau harapan ummah dalam melahirkan para mujahid dan mujahidah yang bisa menggoncangkan dunia dengan sentuhan lembut tanganmu.

Gadisku…
Dalam hidupmu engkau pastinya ingin disayangi dan menyayangi, itulah fitrah semulajadi setiap insan, namun ramai antara kaummu yang tewas kerana cinta. Bercinta itu tidak salah, tetapi memuja cinta itu yang salah. Ini kerana disebabkan cinta manusia sanggup menjual agama dan kerana cinta juga maruah tergadai. Gejala murtad serta keruntuhan moral muda-mudi sebahagian besarnya kerana cinta. Benarlah sabda Rasullullah S.A.W yang membawa maksud Sesungguhnya cinta itu buta”. Cinta itu mampu membutakan mata dan hatimu dalam membezakan perkara yang hak dan batil jika engkau meletakkan cinta itu atas dasar nafsu dan bukan kerana Allah S.W.T. Sebelum engkau mendekati cinta, cintailah dirimu terlebih dahulu, mengkaji hakikat kejadianmu yang begitu simbolik, yang berasal daripada setitis air yang tidak beharga lalu mengalami proses pembentukan yang direncanakan oleh Allah S.W.T. Semoga itu mampu melahirkan rasa keagungan dan kehebatan terhadap Allah dan timbul rasa cinta dan kasih kepada Penciptamu.

Gadisku…
Menyintai Allah dan Rasul melebihi cinta terhadap makhluk adalah cinta hakiki dan abadi kerana hati yang pecah dan retak apabila diberikan kepada makhluk pastinya akan bertambah retak dan terburai. Tetapi, apabila hatimu diserah kepada Allah sudah pasti akan bertaut kembali. Dalam usia mudamu, sibukkanlah diri dengan ilmu yang mampu menajamkan akal dan mampu membina sahsiah muslimahmu. Sesungguhnya ilmu itu cahaya dan tidak mampu bertapak dalam hati orang yang melakukan maksiat.

Akhir kalam, terimalah kata-kata seorang ahli sufi iaitu Rabiatul Adawiyah sebagai renungan bersama. “Cintakan manusia itu tidak mewujudkan kabahagian yang hakiki untuk seorang insan dan ia tidak kekal abadi kerana manusia itu sering membuatkan seseorang kecewa, gagal, merasa terseksa. Oleh itu, tiada suatu cinta pun yang dapat membuahkan kebahagian dan kenikmatan yang kekal abadi kecuali cinta kepada pencipta manusia itu sendiri…”